Vedtægter for foreningen FORUM for Arkitektonisk Kulturarv
Vedtaget på Årsmøde 2023

§1 Formål
Foreningens formål er at fremme interessen for og kendskabet til by-, bygnings- og landskabskultur. For-
eningen er frivillig og upolitisk. Dens formål er at virke for fagområdets interesser og søge at fremme kon-
takten mellem medlemmerne ved afholdelse af et årligt FORUM-arrangement.

Foreningen kan modtage gaver eller støtte som hjælp til at opfylde FORUMs formål.
Foreningens hjemsted er Arkitektskolen Aarhus, Exners Plads 7, 8000 Aarhus C.

§2 FORUM-aktiviteter
Der afholdes et årligt arrangement. Det placeres i september måned, som udgangspunkt den fjerde week-
end i september, og strækker sig over en fredag-lørdag. Der ligger indeholdt i arrangementet en forpligti-
gelse til afholdelse af fagligt berigende aktiviteter.

Udover det årlige arrangement forpligtiger den til enhver tid siddende bestyrelse sig til via 1-2 årlige med-
lemsudsendelser løbende at orientere medlemmerne.

§3 Medlemskab
Tilmelding til det årlige FORUM giver medlemskab for det pågældende år. Medlemmer er primært stude-
rende på og arkitekter med afgang inden for fagområdet restaurering, transformation og kulturarv på Arki-
tektskolen Aarhus.

§4 Kontingent
Kontingentet er indeholdt i deltagerprisen.

§5 Bestyrelse
Foreningens arbejde ledes af en bestyrelse på op til 5 medlemmer, der vælges på Årsmødet, og kun her, af
FORUMs medlemmer. Bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen. Fra en afgående bestyrelse over-
går altid mindst et medlem til den nye bestyrelse. I praksis er der derfor altid 2 bestyrelsesmedlemmer på
valg.

Herudover udpeger bestyrelsen en ansat på Arkitektskolen Aarhus til at være bestyrelsesmedlem for
to år ad gangen. Bestyrelsen udpeger endvidere en studerende på Arkitektskolen Aarhus som medlem af
bestyrelsen.

Bestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter Årsmødet og vælger ved afstemning blandt sine medlemmer
en forperson, en sekretær og en kasserer. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Møder afhol-
des, når forpersonen finder det fornødent eller på foranledning af andre bestyrelsesmedlemmer. Dagsor-
den skal angives. Der føres protokol over bestyrelsens møder.

Bestyrelsens medlemmer arbejder frivilligt og er ulønnede. Bestyrelsens medlemmer betaler ikke gebyr,
herunder kontingent, for deltagelse i det årlige FORUM-arrangement.

§6 FORUM-arrangement
Planlægningen af det årlige FORUM-arrangement varetages af den til enhver tid siddende bestyrelse. Be-
styrelsen varetager ligeledes alle de overordnede beslutninger, der ligger mellem afholdelsen af to Årsmø-
der.

§7 Regnskab og revision
Foreningens regnskabs- og virkeår løber fra den 16. september til den 15. september. Regnskab med års-
opgørelse og budget skal før Årsmødets afholdelse være forelagt og godkendt af bestyrelsen. Regnskabet
fremlægges på Årsmødet.

Foreningens formue bør være anbragt i et anerkendt pengeinstitut og bør så vidt muligt være rentebæren-
de.

Grundlaget for foreningens økonomi er hovedsageligt deltagerbetaling for det årlige arrangement, hvori
medlemskontingent er inkluderet. Bestyrelsen skal ved arrangementsplanlægning m.v. tilstræbe, at egen-
kapitalen altid er mere end kr. 30.000.

§8 Årsmødet
Det årlige ordinære Årsmøde afholdes i september i forbindelse med det årligt afholdte FORUM-
arrangement. Årsmødets dagsorden angives i forbindelse med udsendelse af invitation til arrangementet.

Dagsorden for det ordinære Årsmøde skal indeholde:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Året der gik
4. Regnskab
5. Valg af bestyrelse
6. Fastsættelse af tidspunkt for efterfølgende års FORUM
7. Behandling af indkomne forslag/idéer
8. Eventuelt

§9
Årsmødet er i alle foreningens anliggender foreningens højeste myndighed indenfor de af loven fastsatte
grænser.

§10
Årsmødets forhandlinger ledes af en af forsamlingen valgt dirigent. Der føres protokol over Årsmødet.
På det ordinære Årsmøde aflægger bestyrelsen beretning om aktiviteter i det forløbne virkeår, fremlægger
til godkendelse revideret regnskab, der mindst 8 dage før Årsmødet skal være tilgængeligt for medlemmer-
ne på en i indkaldelsen nærmere angivet måde, evt. indkomne forslag, som skal være bestyrelsen i hænde
senest 14 dage inden Årsmødet, behandles, og der foretages valg til bestyrelsen.

Årsmødets dagsorden skal indeholde meddelelse om, hvilke bestyrelsesmedlemmer der afgår, hvilke der er
villige til at modtage genvalg, samt hvilke af foreningens medlemmer bestyrelsen foreslår nyvalgt. Eventuel-
le andre forslag til valg af bestyrelsen skal være denne i hænde senest 14 dage før Årsmødet.

For at stille forslag på Årsmødet kræves personlig tilstedeværelse.
Ved afstemninger gælder i almindelighed simpel stemmeflerhed.

§11 Vedtægtsændringer
Vedtægtsændringer kan kun gennemføres på Årsmødet. Alle medlemmer har ret til at stille forslag om ved-
tægtsændringer.

§12 Opløsning
En beslutning om foreningens opløsning kan kun træffes på Årsmødet. Opløsningen kan vedtages med 2/3
af Årsmødets tilstedeværende stemmer.

§13 Tegningshæftelse
Foreningen forpligtiges ved underskrift af to bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være forperso-
nen. Forpersonen kan meddele foreningens kasserer fuldmagt til at modtage indbetalinger og betale for
indgåede forpligtelser.

Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den til foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der
påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.